torsdag 11. august 2011

Gratulerer med dagen I-kullet

Brev fra Norske-Gadi

Hei mormor!!!

Kan du synge en sang til meg i dag?? Jeg vet nemlig ikke om det er noen andre som kommer til å synge bursdagssangen til meg i dag!!! 


For det er jo ett-årsdagen vår i dag!!! Hurra, hurra, hurra for meg (og de andre)!!! Jeg tror kanskje jeg må ordne feiringen selv – med mindre det er noen som planlegger et skikkelig ”surprise-party” for meg, men jeg tviler egentlig… Oona har fortalt at bursdagsfeiringer ikke pleier å være noen ”big deal” her i huset – det beste jeg visstnok kan håpe på er å få slikke et nesten tomt yoghurt-beger i lunsjen på jobben…! Det er ganske dårlig gjort, da – dersom jeg ikke får gaver eller noen ting – spesielt siden det tross alt denne gangen dreier seg om meg og min første bursdag!!!


Jaja – vi får se – vi skal visst jobbe til klokka i hvert fall er halv seks også, så det blir kanskje ikke tid til den helt store festen. Det hadde jo vært kjempekult om for eksempel Gunhild og Birgit og jeg (altså Gypsy og Bee) kunne ha et heidundranes ”tenårings-partai” – fortrinnsvis alene hjemme!!! Bare tenk deg hvor moro vi kunne hatt det! Det kan jo hende vi uansett kan treffes for en skikkelig løpetur snart – nå har de så smått begynt å treske jordene rundt her, så vi kan løpe over alt – og småsøsknene til Birgit skal snart flytte, så da får hun litt bedre tid.


Synnøve har visst forresten sagt at jeg ikke kan få noen gave fordi hun har ikke helt oversikten over hvor mye penger vi har – verken her hjemme eller på klinikkens bedriftskonto. (Ikke får hun betalt regninger heller, men det kan da umulig være et problem?) Hun kommer nemlig ikke inn på nettbanken for å sjekke før hun har rukket en tur i banken – ”noen” drev visst og ryddet her inne på stua en dag mens hun var ute i hagen en liten tur, og hun påstår at den derre bank ID-brikken ikke helt tålte den ryddemetoden som ble brukt…(?) Ja, ikke vet jeg – men ting skal da ikke bare ligge og slenge rundt omkring heller!


Når jeg tenker meg om har det visst vært litt snakk om at jeg skal få en tur til fotografen – eller noe sånt – de var i hvert fall snakk om å ta noen bilder, men det merkelige er at det var visst av hoftene og albuene mine – ikke det pene hodet mitt (altså det 4. vakreste hodet i Norge)… Jeg er litt usikker på om det kan klassifiseres som gave – men den fotosessionen er i hvert fall noe som skal skje i og med at jeg fyller ett år – og det kommer visst til å skje i løpet av de nærmeste dagene, antagelig (litt etter hvor travelt vi har det på jobben – og når Synnøve får tak i ny bank ID-brikke så hun kan få betalt noen for å se på bildene…(?)).


Jeg kan godt skrive litt om den turen til Ransäter – bare gi meg noen dager. Vi har hatt det fryktelig travelt på jobben i det siste – veldig mye å følge med på hele dagen, og etterpå har vi ofte vært i skogen og løpt en tur. Og da løper jeg nesten full speed i en time – innlagt diverse raid rundt omkring for å utrede forskjellige lukter m.m. – så når vi endelig er hjemme igjen er jeg så sliten at jeg nærmest bare sjangler inn døra og rett i buret for å legge meg nedpå litegrann… Når det har gått nærmere 1 time så krabber jeg ut for å spise middag, og så stuper jeg inn igjen for å hvile litt til… Først ved ti-tida på kvelden er jeg såpass at jeg kommer inn i stua for å kose litt med Synnøve i sofaen før det er leggetid… Det er ganske slitsomt med sånne dager, men det er fryktelig moro også, da… Synnøve er også godt fornøyd – for jeg har ikke overskudd til å finne på så mye hyss på når jeg er så sliten…. Men jeg skal ta meg sammen og sette meg ned å skrive litt de nærmeste dagene, mormor… Vi tok ingen bilder i Ransäter, men det har vel du…


Jeg kunne forresten ha skrevet på dagen i går –på morgenen hadde jeg overhodet ikke lyst til å gå ut i det hele tatt – jeg ble tvunget ut og fikk ikke komme inn igjen før jeg hadde tisset, og etter frokosten prøvde jeg å nekte plent å komme ut av buret igjen da vi skulle dra på jobben. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke kunne få lov til å være igjen hjemme?! Det var jo et så forferdelig ekkelt vær ute – det regnet noe fryktelig til langt utpå dagen – det kom visst nærmere 30 mm i løpet av morgenen/dagen! Oona har jo regnfrakk – men jeg har ikke fått dét engang, jeg!! Æsj og fysj så ekkelt det er med regnvær!! Heldigvis ble det fint vær utpå ettermiddagen, så da gikk vi i en skog der jeg ikke har vært så mange ganger før – og det var ganske artig med nye lukter.


Jeg lurer forresten på om jeg skulle ha vært på sånn understellbehandling som du var på med Pajeroen din… Jeg tror kanskje det hadde vært lurt å sprøyte magen og beina mine med olje (eller kanskje jeg kan bruke sånn tykk vaselin som sånne feltritts/terrengritt-hester bruker?). Jeg er nemlig fryktelig oppskrapet, full av riper og småsår under hele magen (begynner midt på den hvite flekken min og brer seg bakover), og nedover alle beina. Legen sier at det kommer av at jeg ganske ukritisk løper gjennom alt som er av kvist, kvast, bringebærkratt, brennesle, tistler, osv – det er visst bare flaks at jeg (foreløpig) ikke har måttet sy flere ganger! (Oona sydde ett sting på det ene kneet for bare et par uker siden – hun har visst hatt ett eller to sting både her og der flere ganger denne sommeren og fått flere nye arr…) Det klør litt å være så oppskrapet og irritert i huden, men det hjelper litt å få på en slags spray – selv om den er litt ekkel… Legen truer også med at jeg må dusje med en spesialshampo en av de nærmeste dagene – den skal visst også lindre og hjelpe litt på den overfladiske hudbetennelsen… Æsj… Jeg har egentlig ikke noe i mot å gå på badet – jeg går dit ofte helt av meg selv, jeg – men jeg blir veldig mistenksom og løper og gjemmer meg når Synnøve plutselig absolutt vil at jeg skal være med på badet…


Fortsatt god bedring, mormor! Stor slafsenuss fra
Bursdagsbarnet Gadi!!

Mormor Gadi og mamma Diva gratulerer :)
Gammelmormor, mormor Gadi og mamma Diva gratulerer dere alle sammen og håper dere får den beste dagen:

Happy birthday to you, happy birthday to you you, happy birthday to I - kullet. Happy birhtday to you! :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...